Omgaan met stress

Stress voorkomen

Tegenwoordig hebben veel mensen last van stress. Je hebt een drukke baan en daarnaast wil je ook genoeg tijd vrijmaken voor vrienden en familie. En je wilt ook nog ontspannen. Dit kan een druk geven en wanneer je continu last hebt van stress, kan dit chronisch worden en hier last van krijgen. Je lichaam geeft signalen af waardoor je kunt weten dat je stress ervaart. Je wordt geprikkeld, krijg een kort lontje en kunt niet meer ontspannen. Wanneer je hier niet goed naar luistert en op tijd ingrijpt kan je lichaam ingrijpen en kun je last krijgen van een burn-out. Pas wanneer mensen hier last van krijgen zoeken ze hulp en willen ze leren omgaan met stress. Maar dit kun je al eerder leren.

Omgaan met stress

Leren omgaan met een hoog stressniveau

Wanneer je een belangrijke taak moet doen waarbij je je moet focussen, zal je lichaam stress ervaren. Dit is nodig om scherp en alert te blijven. Als deze taak voorbij is zakt je stresslevel weer. Maar wanneer dit niet het geval is en je lichaam langdurige stress ervaart, weet je lichaam niet meer hoe het moet ontspannen. Je kunt dit voorkomen door te leren hoe je met stress moet omgaan. Voor ieder persoon is dit anders. Het is daarom ook belangrijk om hulp te zoeken en methoden te leren die bij jou passen. Wanneer je hiervoor kiest krijg je begeleiding en hulpmiddelen om te leren omgaan met stress. Je leert onder andere ontspanningsoefeningen die je gemakkelijk thuis kunt doen en leert inzicht te krijgen in je gedrag wanneer je stress ervaart. Je energieniveau zal toenemen en je zult leren om met minder stress, toch de taken die je moet doen op een goede manier uit te voeren.